• Om WordPress
    • WordPress.org
    • Dokumentation
    • Learn WordPress
    • Support
    • Feedback
  • Log ind

Coração do Algarve

- et andelsselskab & ferieparadis i Algarve / Portugal

  • Coração do Algarve
    • Coração do Algarve – et ferieparadis i Algarve
    • Ferielejlighed andel til salg – er du interesseret?
    • Coração andelsselskab i billeder
    • Udstyr i lejl.
    • Eksempler på Lejligheder
    • Om Algarve
  • Praktisk Info
    • Coração´s ABC
    • Sygdom og sundhed
      • Sygdom, vejledning
  • Aktiviteter/ Tips
    • Restaurantliste
    • Links – kultur og udflugter
    • Biludlejning
    • Vandring
    • Særlige arrangementer på Coração
  • Login for andelshavere
    • LOGIN – info

Sygdom, vejledning

Coração do Algarve

Lægenetværket

Maj 2025

 

Vejledning vedrørende sygdom og rejseforsikring.

Ved akut sygdom under opholdet på Coração skal man ringe 112. Hvis der er behov for indlæggelse, vil det ske på det offentlige hospital I Faro. 

Der henvises i øvrigt til ABCén under AKUT LÆGEHJÆLP

Under rejse til og på ture fra Coração bør man altid medbringe det blå sygesikringskort – også på cykelture. Det dækker behandling i det lokale offentlige sundhedsvæsen samt nødvendig tandlægebehandling.

Kortet dækker dog IKKE hjemtransport, heller ikke selv om det er ordineret af en læge.

Hjemtransport dækkes heller ikke ved dødsfald.

Det er derfor nødvendigt med en privattegnet rejseforsikring for at få dækket hjemtransport samt evt. behandling på privathospital. Det er forskelligt, I hvilket tidsrum rejseforsikringer dækker, nogle 30 og andre 60 dages rejseperioder – husk også at informere gæster herom.

Privathospitaler (som findes både I Faro og Loule) udmærker sig typisk ved at have flere engelsktalende ansatte, bedre sygepleje og muligvis også et lidt højere lægefagligt niveau.

Det er vigtigt at man er orienteret om, hvilken alarmcentral ens rejseforsikring er tilknyttet, fordi det kraftigt anbefales at man kontakter alarmcentralen, hvis det er muligt, INDEN man lader sig indlægge på privat hospital (i Faro: Hospital Particular do Algarve-Gambelas) – og ellers umiddelbart efter indlæggelsen. Gør man ikke det, kan man ikke påregne, at forsikringen efterfølgende dækker for hospitalsbehandlingen.

Alarmcentralerne har døgnåbne telefoner.

  • SOS International: +45 7010 5050
  • Europæiske: +45 7010 9030
  • Falck Global Assistance: +45 7025 0405/Falck (Tryg) +45 7026 0670
  • Gouda: +45 3315 6060
  • Bupa Global: +45 7023 2460

Vedrørende lægelige spørgsmål af enhver art kan man også altid ringe til sin rejseforsikring. De har døgnåbne telefoner med lægefaglig personale som vil rådgive en om hvorvidt ens problem skal vurderes akut eller kan vente.”

Ved kontakt til forsikringernes alarmcentraler skal man gerne kunne oplyse følgende

Navn, CPR-nummer,  kontaktoplysninger på pårørende, telefonnummer,  E-mailadresse samt udrejsedato!

Er man blevet indlagt akut på det offentlige Faro Hospital, skal forsikringsselskabet straks kontaktes.  Så beslutter de, om man skal:

  • fortsætte i offentligt regi, eller
  • om der skal ske overflytning til privat hospital, eller
  • om man skal overflyttes til hjemhospital.

Vær opmærksom på at, hvis man bliver indlagt på det offentlige hospital i Faro, kan der være følgende udfordringer:

  • plejepersonalet taler ofte ikke engelsk,
  • man orienteres som patient ikke om undersøgelsesresultater eller planer
  • der er kun 30 minutters besøgstid/døgn og det forventes at besøgende medbringer mad og drikke I en vis grad til den indlagte, da forplejningen og patientomsorgen ikke er som I Danmark.

Er man ikke akut (ikke indlæggelseskrævende) syg kan man altid ringe til forsikringens alarmnummer og forhøre sig om mulig behandling på privatklinik. I Sao Bras de Alportel har vi Clinica Particular, SIIPEMOR, R. Machado dos Santos 8150-158, Tlf: +351 289 845 915. Klinikken er åben man-fre 8-20, lørdag 8-18, søndag 9-18. Klinikken samarbejder med privathospitalet I Faro.

 

Husk Medicinsk forhåndstilsagn hvis man

1: lider af en alvorlig kronisk lidelse

2: indenfor de sidste 2 mdr. før afrejse får påvist en nyopstået sygdom

3: indenfor de sidste 2 mdr. før afrejse får ordineret/ændret sin medicin.

4: er igang med ny udredning

Et Medicinsk forhåndstilsagn kan søges på rejseforsikringens hjemmeside, hvilket skal gøres senest 14 dage før afrejse.

 

Man kan i øvrigt via appen MinLæge enten skrive til sin egen læge med spørgsmål eller bestille en videokonsultation.

Man kan på samme måde kontakte Lægevagten/1813 i Danmark og blive rådgivet. Åben kl 16.00 til 08.00. (Dansk tid)

Lægevagten Region Syddanmark +45 7011 0707

Lægevagten Region  Midtjylland +45 7011 3131

Lægevagten Region Nord +45 7015 0300

Lægevagten Region Sjælland +45 1818

Lægevagten Region Hovedstaden +45 1813

 

Mangler man fast medicin, udskrevet i Danmark kan man ofte få tilsvarende udleveret, hvis man laver en udskrift fra sin medicinliste. (bortset afhængighedsskabende medicin som morfin og sovepiller).

 

Som det tidligere er nævnt på Coracaos hjemmeside er det vigtigt at alle andelshavere på deres telefon (Nødinfo, som findes under sundhed  på smartphones) lægger følgende information:

Navn, adresse, fødselsdato, E-mailadresse,

Sygdomme, helbredsnoter, allergi og allergiske reaktioner, medicin, blodtype, højde, vægt og sprog.

Herefter pårørendes navne og telefonnumre og slutteligt er der plads til ens rejseforsikrings alarmnummer.

 Denne nødinfo kan tilgås, uden at telefonen låses op, hvilket er en stor hjælp, hvis man står som udenforstående og skal hjælpe en akut syg eller tilskadekommen andelshaver.

 Alternativt bør man have en seddel i pungen med ovennævnte oplysninger.

 

 

 

 

© 2025 · Coração do Algarve

X