Coracao do Algarve
Lægenetværket
Januar 2023
Vejledning vedrørende sygdom og rejseforsikring.
Ved akut sygdom under opholdet på Coracao skal man ringe 112. Hvis der er behov for indlæggelse, vil det ske på det offentlige hospital I Faro.
Under rejse til Coracao bør man medbringe det blå sygesikringskort. Det dækker behandling i det lokale offentlige sundhedsvæsen samt nødvendig tandlægebehandling.
Kortet dækker dog IKKE hjemtransport, heller ikke selv om det er ordineret af en læge.
Hjemtransport dækkes heller ikke ved dødsfald.
Det er derfor nødvendigt med en privattegnet rejseforsikring for at få dækket hjemtransport samt evt. behandling på privathospital. Det er forskelligt, I hvilket tidsrum rejseforsikringer dækker, nogle 30 og andre 60 dages rejseperioder.
Privathospitaler (som findes både I Faro og Loule) udmærker sig typisk ved at have flere engelsktalende ansatte, bedre sygepleje og muligvis også et lidt højere lægefagligt niveau.
Det er vigtigt at man er orienteret om, hvilken alarmcentral ens rejseforsikring er tilknyttet, fordi det kraftigt anbefales at man kontakter alarmcentralen, hvis det er muligt, INDEN man lader sig indlægge på privat hospital (i Faro: Hospital Particular do Algarve-Gambelas) – og ellers umiddelbart efter indlæggelsen. Gør man ikke det, kan man ikke påregne, at forsikringen efterfølgende dækker for hospitalsbehandlingen.
Alarmcentralerne har døgnåbne telefoner.
- SOS International: +45 7010 5050
- Europæiske: +45 7010 9030
- Falck Global Assistance: +45 7025 0405/Falck (Tryg) +45 7026 0670
- Gouda: +45 3315 6060
- Bupa Global: +45 7023 2460
Ved kontakt til forsikringernes alarmcentraler skal man gerne kunne oplyse følgende
Navn, CPR-nummer, kontaktoplysninger på pårørende, telefonnummer, E-mailadresse samt udrejsedato!
Er man blevet indlagt akut på det offentlige Faro Hospital, skal forsikringsselskabet straks kontaktes. Så beslutter de om man skal:
- fortsætte i offentligt regi, eller
- om der skal ske overflytning til privat hospital, eller
- om man skal overflyttes til hjemhospital.
Vær opmærksom på at, hvis man bliver indlagt på det offentlige hospital i Faro, kan der være følgende udfordringer:
- plejepersonalet taler ofte ikke engelsk,
- man orienteres som patient ikke om undersøgelsesresultater eller planer
- der er kun 30 minutters besøgstid/døgn og det forventes at besøgende medbringer mad og drikke I en vis grad til den indlagte, da forplejningen og patientomsorgen ikke er som I Danmark.
Er man ikke akut (ikke indlæggelseskrævende) syg kan man altid ringe til forsikringens alarmnummer og forhøre sig om mulig behandling på privatklinik. I Sao Bras de Alportel har vi Clinica Particular, SIIPEMOR, R. Machado dos Santos 8150-158, Tlf: +351 289 845 915. Klinikken er åben man-fre 8-20, lørdag 8-18, søndag 9-18. Klinikken samarbejder med privathospitalet I Faro.
Husk Medicinsk forhåndstilsagn hvis man
1: lider af en alvorlig kronisk lidelse
2: indenfor de sidste 2 mdr. før afrejse får påvist en nyopstået sygdom
3: indenfor de sidste 2 mdr. før afrejse får ordineret/ændret sin medicin.
4: er igang med ny udredning
Et Medicinsk forhåndstilsagn kan søges på rejseforsikringens hjemmeside, hvilket skal gøres senest 14 dage før afrejse.
Som det tidligere er nævnt på Coracaos hjemmeside er det vigtigt at alle andelshavere på deres telefon (Nødinfo, som findes under sundhed på smartphones) lægger følgende information:
Navn, adresse, fødselsdato, E-mailadresse,
Sygdomme, helbredsnoter, allergi og allergiske reaktioner, medicin, blodtype, højde, vægt og sprog.
Herefter pårørendes navne og telefonnumre og slutteligt er der plads til ens rejseforsikrings alarmnummer.
Denne nødinfo kan tilgås, uden at telefonen låses op, hvilket er en stor hjælp, hvis man står som udenforstående og skal hjælpe en akut syg eller tilskadekommen andelshaver.
Alternativt bør man have en seddel i pungen med ovennævnte oplysninger.